tisdag 22 januari 2013

Fördomar

Som vi alla vet så har ju folk fördomar. Mot de mesta som de inte vet ett piss om eller så har de hört en massa rykten eller läst löpsedlar och skaffar sig en åsikt i saker och ting. Jag var medveten om att vi skulle få stöta på fördomar och sneda blickar när vi skaffade Rambo och det har vi ju fått men ibland blir man så trött och framförallt förvånad, att folk som kallar sig för djurälskare kan ha fördomar.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att Dobermannen är avlad till kamp. Och att det bl.a är därför man cuperade svansen och öronen på dem, föratt de "inte skulle vara ivägen" när hundarna slogs. Om någon hittar en trovärdig artickel om att Dobermannen är avlad till kamp så vill jag mycket gärna läsa den artickeln. För den finns inte. Det säger redan ganska mycket om kunskapen hos den med fördomen.

Och så till dethär med att de skulle vara ettriga, blodtörstiga och oberäkneliga. Ja, vad kan jag säga. Man kanske ska ta redan på vad som har hänt några minuter innan den farliga hunden flög på den andra hunden / barnet. Och nu säger jag inte att det skulle på något vis vara okej att en hund flyger på en annan eller biter ett barn, men ofta handlar det om att hunden har blivit på något vis provocerad och då är det upp till ägarna/föräldrana att se till att barnet inte rör hunden. Jag har själv blivit biten av en Dobermann som liten och det ingen annans fel än mina föräldrars som inte såg efter att jag inte gick till hunden som klart och tydligt hade visat att den inte tycker om barn. Man kan väl säga att jag har Dobermann i blodet ;) Nejmen varningssignalerna finns där, om man bara vill se dem.

Intressant är ju också det att det är den äldre generationen som har de värsta fördomarna. Det var faktiskt en gång en 60+ gubbe som frågade mig vad jag har för hundar. Och när han fick höra svaret var nästa fråga " Har inte Dobermannen bitit ihjäl Beageln"? Och jo, förr var Dobermannen ettrig, men i dagens läge är det ganska långt bortavlat vilket gör dem till bra familjehundar.

Men, som med vilken annan hundras som helst så är det inte alltid en dans på rosor. Det finns alltid individer som är svåra och så ligger det största ansvaret hos ägaren. Har man en hund som av en eller annan orsak inte tål andra hundar/barn vad som helst, så måste man anpassa hundens liv enligt det.

Skulle kunna skriva om detta i all oändlighet, men lägger punkt här. Så om någon tror att Dobermannen är en livsfarlig kamphund så är det mer än välkommen hem till mig och spendera några timmar här så kanske åsikten ändras :)


3 kommentarer:

  1. Har följt din blogg ett tag utan att kommentera, men nu kan jag inte låta bli :)

    Vi har tre blandraser hemma hos oss varav två har amerikansk pitbull som pappa och om man har ett litet hum om hundar så ser man direkt på dem att det finns detta populära kamphundsblod i dem (guud vad jag hatar ordet "kamphund") Pitbullmix-hanen som är stor och stark sitter helt kolugnt och kniper ihop ögonen då en av barnen i misstag fick tag i ett av hans morrhår och knyckte loss det, så farlig är han :) Han älskar barn :) Den hund av våra tre som jag vaktar mest på då hon är tillsammans med barnen är vår blandras som saknar pitbull-blodet och istället har bla labbis och golden i sig.

    Och folks fördomar kommer mycket tydligt fram då man berättar vilka raser våra hundar innehåller, oftast går det att läsa i ansiktet på dem, men ibland orkar jag inte ens gå in på APBT-delen utan håller mig helt kallt till blandras för att inte behöva förklara att det inte handlar om blodtörstiga bestar som bara väntar på att få sätta klorna i en arm eller ett ben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen precis! Det är bara så jäkla synd att en hel ras blir svartmålad tack vare enskilda fall. Och folk blir, som du säger, ställda när man säger vilken ras man har, innan man hunnit säga att den är världens snällaste. Men, somtur lider våra hundar inte så mycket av dessa fördomar, det tar bara oss på nervena ibland :)

      Radera
  2. Den som inte fick tillräckligt med pussar hemma hos Emma av den blooodtörstige Rambo kan ju sen stanna vid vårt vägskäl o prova pånytt. Ifall min mördarhund sku naffsa lite... :D

    Javeeet. De e så jobbigt med dessa "proffsiga" kommentarer, gissa vad jag får höra om kuperingen då...

    Nej nej, puss o kram på pojkarna. :)

    SvaraRadera